О влиянии борьбы между народами...

ПРИМЬЧАШЯ. 95 шили сдать городъ Печенѣгамъ (Лавр. 997); «людіе Кыевстіѣ,» разбитые Полов- цами, «створиша вѣче на торговищи,» потребовали отъ Князя новой битвы, и когда онъ отказалъ имъ въ томъ, то разграбили дворъ его (Лавр. 1067). По- слѣ бѣгства Всеслава, «людіе сътворипіа вѣче,» и послали къ Ярославичамъ просить, чтобы они защитили ихъ отъ Ляховъ (Лавр. 1068). См также Лавр 1007. Ип. 1146, 1159. 50. «Святополкъ сѣде Кыевѣ, и созва Кыаны (опасаясь братьевъ), и нача даяти имъ пмѣніе» (Лавр. 1015). Оковавши Василька, Святополкъ созвалъ Бояръ и людей, и спрашиваетъ ихъ мнішія, что дѣлать съ Василькомъ, который, по словамъ Давыда Игоревича, собирается напасть на него, Святополка, вмѣстѣ съ Владимиромъ» (Лавр. 1097). Изяславъ Мстиславичъ, собираясь ити на Юрія, «созва Боляры своя и Кыяне» (Ип. 1147). Въ томъ же году Изяславъ Мсти- славичъ, чрезъ Тысяцкаго Лазаря, созываете Кіянъ для приглащенія ихъ ити на Черниговскихъ Князей (Ип. 1147). Въ 1097 году дружина Святополка созы- ваете людей Владимирскихъ, чтобы узнать ихъ мнѣніе, слѣдуетъ ли продол- жать защиту города (Лавр. 1097). Даніилъ «созваше вѣче..!. и речо имъ: «Хочете ли быть вѣрны мнѣ, да изыду на врагы мои?» (Ипат. 1231). «И поя- ше (Всеволодъ Ольговичъ) Игоря въ Кыевѣ, иде съ нимъ подъ Угорьскимъ, и еозва Кыяне вси, они же вси цѣловаіпа къ нему кресте, рекуче: «Ты нашъ Князь.» По смерти Всеволода, «Игорь же ѣха Кыеву, и созва Кыяне вси на гору, на Ярославль дворъ, и цѣловаша къ нему кресте» (Ип. 1146). Володарь «вниде въ Нолоцкъ, и цѣловаша креста Иолочаны» (Ип. 1167). 51. Романъ Мстиславичъ, овладѣвши Галичемъ, съ помощью Подяковъ «сѣде на княженіи, цѣлова кресте Галичаномъ, еже любити ихъ и никого не оби- дѣти» (Густ. 326). «Взяше рядъ (Мстиславъ Изяслаяичъ) съ братьею и съ дружи- вою и съ Кыяны»(Ип. 1169). «и вшедъ въ Кыевъ, вземь ряды съ братьею.... и съ Кыяны» (Ип. 1172). Володимерци, утвердившеся съ Ростиславичами крестнымъ цѣлованіемъ «яко не сотворити имъ въ городѣ никакого зла» (Лавр. 1175). Ми- хаиль Юрьевичъ, побѣдивши Ростиславичей, «ѣха въ'Суждаль, а изъ Суждаля Ростову, «и сотворише людемъ весь нарядъ, утвердився крестнымъ цѣлованіемъ съ ними»(Лавр. 1176). Ярополка Князя «посадиша Володимерци Володимерѣ на столѣ, въ Свят. Богор. весь нарядъ положьше» (Лавр. 1175). «И почаша Кыяне свладывати вину па тіуна Всеволожя....» «А нынѣ. княже, цѣлуй намъ кресте, и съ братомъ своимъ: аще кому насъ будеть обида, то ты гірави!» Святославъ же рече имъ: «Язь цѣлую кресте за братомъ своимъ, яко не будеть вы на- силья ни которого же, а се вамъ и тивунъ, а по вашей воли»... И на томъ цѣловаша вси Кыяне хрестъ, и съ дѣтьми, оже подъ Игоремъ не льстити п подъ Святославомъ» (Ип. 22, 1146). 52. «Мстиславъ же созва вѣче на Ярославлй дворѣ, и ночя звати Новго- родцѣ Кыеву на Всеволода Чермнаго»(Нов. I, 1214). Ярославъ на Святополка (Лавр. 1015), Изяславъ Мстиславичъ противъ Юрія (Ип. 1 148), Мстиславъ Мстиславичъ противъ Ярослава Всеволодовича (Нов. I, 1215). Что Князья и въ Новгородѣ. при вступленіи на престолъ, цѣловали кресте и заключали съ народомъ рядъ, это видно изъ слѣдующихъ мѣстъ лѣтописи: «Ты намъ крестъ цѣловалъ безъ ви- ны мужа волости не ЛИШИТИ» (Нов. 1, 1218); «приде князь Михаилъ изъ Чернигова въ Новгородъ, и цѣловаше крестъ но всей волн Новгородстѣй и на всѣхъ грамо- тахъ Ярославлихъ» (Нов, 1, 1224, 44).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTgxNjY1